In de toerismebranche heeft elke organisatie bedrijfssoftware nodig, de wereldwijde digitale transformatie heeft daarvoor wel gezorgd. Reserveringen, documentenbeheer, klantencontact, alles moet worden bijgehouden in software. Vooral nu klanten vaak online een vakantie boeken. In een CRM-softwarepakket komt alles samen om uw organisatie te ondersteunen.

CRM-systemen en beter klantentcontact

De afkorting CRM staat voor ‘Customer Relationship Management’. Vaak wordt bij CRM ook gesproken over CRM-systemen. Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen digitaal in kaart te brengen. Deze processen kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem functioneert als centrale database voor alle belangrijke klantgegevens en informatie. Hierdoor krijgen bedrijven meer inzicht in hun eigen klanten, maar ook in potentiële klanten.

De CRM-markt is enorm groot en tegelijkertijd sterk gedifferentieerd. De hoge mate van concurrentie vereist innovatie en een constante doorontwikkeling van de systemen, wat uiteindelijk vooral de klant ten goede komt. Echter door het grote aanbod vinden bedrijven het steeds moeilijker om een keuze te maken voor een bepaald CRM-systeem.

Voordelen van een CRM-pakket voor de toerismebranche

Er zitten een aantal voordelen aan een CRM-systeem. Om het overzicht te houden hebben we een beknopte samenvatting voor gemaakt voor de toerismebranche. De voordelen van CRM-software zijn als volgt:

Overzichtelijk contactbeheer door toegankelijkheid gegevens

Door de centrale oriëntatie van een CRM-systeem zijn alle belangrijke klantgegevens op elk moment toegankelijk.

Geoptimaliseerde verkoopprocessen en verkoopkansen

Met CRM worden potentiële verkoopkansen snel worden geïdentificeerd. CRM maakt softwarematige analyses mogelijk van verkoopprocessen. Zo is het mogelijk voor bedrijven om verkoopprocessen continu te optimaliseren.

Gepersonaliseerde marketing

Veel reizen worden tegenwoordig via een website geboekt. Op de website kunnen klanten worden getracked en hun data worden verzameld. Alle verzamelde data over uw klanten wordt in het CRM-systeem opgeslagen en beheerd. Zo kan geslacht, locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om doelgroepen te vormen en gerichte online marketingcampagnes op te zetten.

Verbeterde samenwerking tussen medewerkers

Gebruikers werken allemaal met dezelfde gegevens waardoor fouten worden voorkomen en de samenwerking verbeterd.

Wettelijk correcte gegevensbeheer

CRM-systemen ondersteunen bedrijven automatisch bij het voldoen aan wettelijke randvoorwaarden en vereisten, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

De zoektocht naar de juiste software voor de toerismesector

De CRM-markt is groot en bestaat uit veel leveranciers en soorten software. Er zijn leveranciers die gespecialiseerd zijn in bepaalde sectoren en bedrijfsgroottes. Omdat er veel leveranciers zijn, willen wij er een uitlichten. Clearis is een leverancier dat staat voor stevige bedrijfsvoering. Hun systeem zorgt voor stroomlijning van bedrijfsprocessen en maximale controle over datastromen. Het systeem is cloud based en gebruiksvriendelijk.

Pin It on Pinterest