Als het op afhaalmaaltijden aankomt, is sushi een betere keuze dan pizza, gefrituurde kip, of eigenlijk alles uit een drive-through window. Maar is sushi echt gezond?

Sushi kan al snel een caloriebom worden met veel koolhydraten en vet als je niet slim bestelt. Een van de goede dingen van sushi is dat de meeste dingen die je eet rauw zijn, dus je hoeft je geen zorgen te maken over veel toegevoegd zout of boter of iets anders waarin je maaltijd gekookt zou kunnen zijn.

Je hebt zelf in de hand wat er in een rol gaat

Je hebt ook veel controle over wat er in je sushi rol zit. Het is makkelijk om calorierijke ingrediënten te vermijden door te kiezen voor een rol met voedzame toevoegingen: groenten zoals asperges, komkommer of zoete aardappel, samen met gezonde vetten zoals avocado. De crux van de gezondheidsfactor van sushi ligt echter in de rauwe vis zelf. Vooral als je zalm of tonijn bestelt. Een groot aantal onderzoeken toont aan dat omega-3 helpt bij het verlagen van de bloeddruk, het cholesterolgehalte en ontstekingen (een bekende voorloper van hartaandoeningen).

Zelfs met gezonde ingrediënten kunnen de calorieën in sushi sneller oplopen dan je zou verwachten – vooral als je naar speciale rollen gaat kijken. Paling en geelstaart zijn erg vet, dus dat voegt meer calorieën toe dan bijvoorbeeld tonijn of zalm. 

Sushi samen maken

Het is er gezellig om samen sushi te maken. Dat zorgt voor de nodige binding. Het is ook niet verwonderlijk dat veel studenten het in hun studentenhuizen doen. We hebben in onze eigen tijd (die helemaal nog niet zo ver in het verleden ligt) ook de nodige maki, temaki en allerlei andere exoten bereidt. Heerlijk. Wanneer je geen zin hebt om zelf de sushi te maken, dan is het natuurlijk altijd nog mogelijk om sushi bestellen te overwegen.

Pin It on Pinterest